Kelowna, Manning Provincial Park/Lightning lake - Reisverslag uit Manning, Canada van Hans en Marion Bodenstaff - WaarBenJij.nu Kelowna, Manning Provincial Park/Lightning lake - Reisverslag uit Manning, Canada van Hans en Marion Bodenstaff - WaarBenJij.nu

Kelowna, Manning Provincial Park/Lightning lake

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Hans en Marion

05 Oktober 2017 | Canada, Manning

We zijn weer een paar dagen ondergedoken geweest vandaar het verslag van twee dagen.

Maandag 2 oktober Van Kelowna naar Manning Park
Volgens de oorspronkelijk geplande route rijden zouden we nu ruim 300 km naar de eerstvolgende campground Camperland Bridal Fals bij Hope moeten rijden maar daar hebben we helemaal geen zin in. We hebben nog een dag “spare” dus we knippen het op en gaan eerst richting Manning Provincial park. Ik heb een mooie alternatieve route gevonden daar doen we dan iets langer over maar blijkt een perfecte groene weg zijn. En dat heb ik geweten… zo’n groot hoogte verschil dat gek genoeg mijn linkeroor verschrikkelijk veel pijn deed. Op een gegeven moment reden we gewoon weer tussen besneeuwde boomtoppen.
Eerst nog wel een paar keer schrikken. Zo rijden we rustig Kelowna uit, komt er een dame van links de weg op, die moet door rood gereden zijn kan niet anders. Even daarna moeten we wat steviger remmen en klapt het bed boven ons hoofd weer hard terug en even daarna staat er een of andere “verwarde man”, zeg maar gerust in bepaalde staat verkerende zwerver met zijn winkelkarretje boven zijn hoofd in de lucht te zwaaien ….. op het laatste moment laat hij net niet los. We zagen het karretje allebei al door onze voorruit heen vliegen. Hans was in staat om terug te rijden om hem in elkaar te peuten. Pfff …. nu zijn echt toe aan koffie.
Het eerstvolgende dorp van enige betekenis komt na zo’n 1,5 uur rijden, tussendoor dus toch maar even weer van die vieze oploskoffie gedronken.
De route is verder prachtig met alle die herfstkleuren. Eenmaal over de top heen, wordt het wat meer bewoonbaar en zien we hier en daar een boerderij met wat koeien en zelfs een ree in het open veld. Uit nieuwsgierigheid rijden we zo’n guest farm op. De ingang is grappig versierd in herfstsfeer met pompoenen en poppetjes van stro. Verder weinig gasten zo te zien maar het ziet er allemaal goed verzorg uit. Achter de boerderij staan een paar kleine houten lodges. Kan me best voorstellen dat het leuk is om met je gezien een paar dagen op de boerderij mee te helpen. Op de veranda staat buiten zo grote triangel dat ook vroeger gebruikt werd om iedereen te waarschuwen dat het eten klaar is.
We rijden het dorpje Princeton in en lunchen bij een grappig eethuisje Thomasina’s en is toevallig ook gespot door Tripadvisor. Lekker zelfgemaakte champignonsoep met heel veel ui en home made bread.
Hans een worstenbroodje en een groene salade met kip, ja ja ook gezond bezig ☺. Nog een paar kleine boodschappen gedaan voor de laatste dagen en de mooie route vervolgd naar Manning Provincial Park. We komen onderweg een paar campgrounds tegen die al gesloten zijn maar we maken ons niet ongerust, desnoods gaan we weer wildkamperen. We stoppen nog even bij een wildlife uitzicht Beaver pond. Vanaf de kant konden we de beverhut goed zien liggen. In het ondiepe water steken nog wat boomstronkjes boven water; waarschijnlijk omgekloven bomen om de dam te maken. Helaas waren de bevers in diepe rust. Zelfs Sparkie kon ze niet uit hun holletje lokken. Gelukkig was er voldoende plek beschikbaar op Lightning Lake Campground. Geen registratie aan de ingang aanwezig dus we konden zelf een mooi plekje uitzoeken, zonder service uiteraard. Er zijn wel faciliteiten zoals firepits, toiletten en douches aanwezig. Later op de avond kwam toch een iemand langs om de overnachtingsgeld te innen, geen probleem, het is een mooi een goed onderhouden park met veel faciliteiten. Ik maak een mooie oriënterende avondwandeling en Hans stookt het vuurtje alvast weer op, heerlijk ‘thuiskomen’ ☺

Dinsdag 3 oktober Manning Provincial Park / Lightning lake
Met koude neuzen en ijskristallen op het dakvenster van de RV worden we wakker. Tijdens de ochtendwandeling om het meer, zien we ook diverse bevroren plassen; het was dus echt koud vannacht. Desalniettemin is het een mooie heldere dag zonder bewolking. We maken gezamenlijk een mooie wandeling rondom het meer en genieten van de stilte, licht, de geuren en geluiden van de natuur ☺, zoals de eenden, eekhoorntjes en misschien wel een beer! Zelfs Sparkie mocht even vliegen wat weer een leuke gesprek opleverde en hopelijk ook mooie beelden.
’s Middag een lekker (diepvries)visje gebakken op een boterham. Hans heeft daarna een middagdutje gedaan en ik lekker in het zonnetje (eindelijk) wat tijdschriften gelezen. Daarna heerlijk genoten van onze laatste firepit ☺. Deze werd gevoed door hout dat achtergelaten was door vorige gasten, we hebben de firepit enorm opgestookt, zelfs zo heet dat de schoenen verbranden en we als pinguins elke keer om moesten keren om te genieten van de heerlijke stralingswarmte. Wat is die warmte toch heerlijk om zo buiten te mogen zijn in de koude natuur waar wij te gast zijn. We waren ons heel erg bewust met de warmte en de natuur.
Terug in onze RV waar het heel erg afgekoeld was tot 4 graden, weer even back to reality maar het avondeten hadden we verkeerd ingeschat, we hadden al tijdens het warme kampvuur heerlijk zitten snakken. Om nu te koken hadden we wel zin in maar helaas geen spaghettisaus “in huis”. Dan maar de kachel aan en vroeg onder de wol en weer met koude neuzen wakker worden.