Kaapstad Tafelberg - Robbeneiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Hans en Marion Bodenstaff - WaarBenJij.nu Kaapstad Tafelberg - Robbeneiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Hans en Marion Bodenstaff - WaarBenJij.nu

Kaapstad Tafelberg - Robbeneiland

Door: MarionEnHans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Marion

21 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Reisverslag Cape Town Tafelberg en Robbeneiland 21 mei 2012

De berg ligt gedeeltelijk in de mist maar we wagen het er toch op en gelukkig is de lift open. We worden gewaarschuwd dat het koud zal zijn met een beperkt uitzicht.  En dat klopt ...  Maar binnen half uur trekt de lucht open en kunnen we een paar prachtige foto's maken. Het is gelukkig heel rustig zodat we heerlijk kunnen genieten van het uitzicht.
Op tijd weer naar beneden want we willen natuurlijk de boot niet missen. De boot had een een vertraging van een half uur maar dat mag de pret niet drukken. Terwijl ik onderin het dek van de kou een spelletje zit te spelen maakt hij de prachtigste foto's van een groep dolfijnen!
Op het eiland worden we net als echte gevangenen direct de bus in gedreven. Een gids vertelt tijdens de bustour over de geschiedenis van het eiland maar ook over de apartheid. Hij vertelde het op zo'n mooie manier dat iedereen met respect stil zat te luisteren. In de gevangenis zelf wordt zijn de rol van tourleider overgenomen door een ex-gevangene.
Deze bijzondere man heeft in totaal 17 jaar doorgebracht op Robbeneiland helaas sprak hij niet echt duidelijk Engels maar hij deed enorm zijn best. De cellenblok waar Nelson Mandela vastzat werd bezocht en daar stond voor Hans de tijd even stil. Verder vertelde hij over de werkzaamheden, de tucht en hij gaf de een boodschap mee dat velen de negatieve situatie ten goede hebben gekeerd door veel te studeren en te discussiëren over politiek zodat velen van hun nu een hoge positie in de politiek of het bedrijfsleven hebben
Na ruim 3 uur verlieten we het eiland met een vreemd gevoel in de maag. Ook een stuk geschiedenis meegekregen die begon met de VOC Compagnie, 2e WO, gevangenis en praten met een ex gedetineerde die pertinent daar wil blijven wonen. Maar het leven gaat door....
Wij  beginnen afscheid kriebels te krijgen en willen zelfs een 2meter grote giraffe laten verschepen naar ons huis. Eerst maar een nachtje over slapen.

• 23 Mei 2012 - 06:47

Gerry:

Wat een prachtig verhaal, goede reis en welkom thuis
    vriendelijke groet Gerry